Studiereis Boston dag 1: vijf gouden tips van EMPath

Deze week bezoeken 25 leden van 11 verschillende organisaties het Mobility Mentoring® congres in Boston. Zij krijgen daar niet alleen de laatste wetenschappelijke inzichten en strategieën voor de aanpak van armoede en schulden, maar EMPath verzorgt ook een aanvullend programma. Een mooie kans om samen meer te leren, van EMPath en van elkaar, en zo te zorgen voor een optimale doorontwikkeling van het Mobility Mentoring® netwerk en de aanpak in Nederland, maar ook om inspiratie en kennis op te doen op het gebied van jeugd, gezondheid en andere sociale issues. De komende dagen delen we graag de belangrijkste inzichten, ervaringen en lessen. Vandaag vijf gouden tips van onze collega’s bij EMPath.

  1. Maak de Brug naar zelfredzaamheid® meer van de deelnemers zelf door bovenaan een vakje leeg te laten waarin zij hun eigen einddoel kunnen bepalen.
  2. Stel de deelnemers de vraag: wat zou jij doen als je in mijn schoenen stond om jezelf te helpen?
  3. Er is niet één strategie. Maar stel jezelf telkens de volgende vragen: welke delen van de strategie werken? Hoe werkt het dan? En voor wie werkt het wel en voor wie niet? En in welke context?
  4. Pas de uitgangspunten en coaching-principes van Mobility Mentoring® niet alleen toe op de deelnemers maar ook op de medewerkers in de eigen organisatie. Bij EMPath worden de doelstellingen bijvoorbeeld niet door het management bepaald, maar door de professionals; wat willen jullie behalen en wat hebben jullie dan nodig? Of inspireer collega’s met goede resultaten in infographics of ‘bragging boards’.
  5. Denk ook na over een strategie om mensen voor te bereiden op de armoedeval – door bijvoorbeeld coaching maar ook door ze te blijven begeleiden als ze bijvoorbeeld uitstromen van bijstand naar werk.

Vandaag bezochten we het kantoor van EMPath in Downtown Boston. We kregen een warm welkom door Beth Babcock (CEO van EMPath). Daarna nam Jennifer Lowe (Vice President of Shared Learning and Member Networks) ons mee in de ontwikkeling van het programma en netwerk in de VS, Stephany Brueck (Director of Curriculum & Instruction) gaf verdieping op de intergenerationele aanpak en Ashley Winning (Research Scientist and Vice President of Research and Evaluation) nam ons mee in het verzamelen van data en het delen van mooie resultaten. We sloten de dag af met een inspirerende lezing van James Cairns van het Harvard Developing Center of the Developing Child over hoe de uitgangspunten van Mobility Mentoring® kunnen bijdragen aan de ontwikkeling bij kinderen.


Bent u lid van het Mobility Mentoring® leernetwerk? Dan kunt u de presentaties die zijn gegeven tijdens de studiereis terugkijken.
U vindt de presentaties in de bibliotheek, door in te loggen met de gegevens die u van ons hebt ontvangen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

*