Lessen over stress, veerkracht en de rol van de wetenschap in tijden van corona

De coronacrisis heeft invloed op vrijwel iedereen ter wereld. Moedige zorgverleners, werknemers en vrijwilligers werken extra hard om mensen te helpen die het meest worden getroffen door de economische, sociale, en gezondheidseffecten van deze crisis. Jack Shonkoff van Harvard’s Centre on the Developing Child noemt twee lessen over stress en veerkracht die raken aan de ondersteuning van kinderen en gezinnen en die in deze vroege fase al duidelijk zijn.

Les 1: Houd oog voor kwetsbare gezinnen en zorg goed voor jezelf
De onmiddellijke effecten en langetermijngevolgen van deze snel veranderende situatie raken sommige mensen of gezinnen harder dan anderen. De stress van mantelzorg (zowel voor kinderen als voor volwassenen met een groter risico) neemt voor iedereen toe. Voor de ouders die al worstelden met laagbetaald werk, gebrek aan betaalbare kinderopvang en het voorzien in de basisbehoeften van hun gezin, van salaris tot salaris, nemen de spanningen exponentieel toe. Voeg daar een onstabiele huisvesting, voedselonzekerheid, sociaal isolement, beperkte toegang tot medische zorg, de last van discriminatie en angsten met betrekking tot bijvoorbeeld immigratiestatus aan toe. Dan is de kans groot dat de toxische stress als gevolg van tegenslagen ook leiden tot een toename van middelenmisbruik, gezinsgeweld en onbehandelde mentale gezondheidsproblemen.

Volgens Shonkoff mogen we de enorme gevolgen van deze bedreigingen voor de gezondheid en ontwikkeling van onze meest kwetsbare kinderen en hun families – nu en voor de komende jaren – niet uit het oog verliezen. De toegewijde, creatieve individuen en organisaties die blijven innoveren en blijven samenwerken met de gezinnen maken dat mogelijk. Daarbij mag niet onderschat worden wat dit kan betekenen voor hun eigen gezondheid en economisch welzijn. Blijf dus ook investeren in self care en laten we elkaar als netwerk ook blijven ondersteunen hierin.

Les 2: Handel op basis van wetenschappelijke én praktijkkennis
Handelen op basis van wetenschappelijke kennis is nog nooit zo essentieel geweest, maar de wetenschap heeft op zichzelf niet alle antwoorden. De wetenschap dringt aan op zowel ondersteunende relaties als sociale afstand. Langdurige fysieke scheiding is absoluut noodzakelijk om de voortgang van een pandemie te vertragen. Maar ook sociale interactie is essentieel voor het versterken van de veerkracht bij tegenslagen.

Volgens Shonkoff vraagt het verzoenen van deze tegenstrijdige behoeften en het ontwikkelen van effectieve strategieën om een combinatie van wetenschappelijk denken, praktijkervaringen en levenservaringen van een diverse groep mensen en gemeenschappen. Terwijl we alles uit de kast halen om een ​​bredere infectie te voorkomen, moeten we volgens hem ook waakzaam blijven in het proactief zorgen voor degenen die bijzonder kwetsbaar zijn voor de dreiging en gevolgen van sociaal isolement.

Het is een moment voor ons allemaal om de grenzen van onze capaciteiten en de grenzen van onze creatieve capaciteiten te verleggen, benadrukt Shonkoff.  Volgens hem is de vraag niet of we deze beproeving gaan doorstaan ​​– hij is ervan overtuig dat we dat zullen doen. De belangrijke vragen zijn volgens hem hoe goed we kunnen samenwerken om alle jonge kinderen en hun gezinnen te beschermen. En hoeveel we van deze ongekende uitdaging zullen leren en de noodzakelijke veranderingen voor de toekomst kunnen aanbrengen. Hij roept op: “Blijf alsjeblieft verbonden, blijf veilig en deel je creatieve ideeën zodat we er allemaal van kunnen leren.“

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Stress, Resilience, and the Role of Science: Responding to the Coronavirus Pandemic‘ door Jack P. Shonkoff, M.D. Bron: developingchild.harvard.edu/

Podcast
Luister ook de speciale corona-editie van The Brain Architect Podcast (in het Engels). Daar bespreekt Dr. Jack Shokoff met gastheer Sally Pfitzer hoe je de ontwikkeling van een gezond kind tijdens een pandemie kunt ondersteunen, inclusief het belang van de selfcare voor de verzorgers. Ze praten ook over wat we al hebben geleerd als gevolg van het coronavirus en wat we hopen te blijven leren.

Kennis delen in tijden van corona

We delen graag de kennis die van waarde is voor jullie werk. We proberen hier ook de komende tijd rekening mee te houden. Het liefst delen we zoveel mogelijk concrete tips waar jullie in je werk meteen baat bij hebben. Wij roepen jullie daarom ook van harte op om jullie tips over het werken met Mobility Mentoring® in tijden van deze crisis te delen met andere leden. Zo kunnen we elkaar helpen om ook in deze lastige tijd deelnemers zo goed mogelijk te ondersteunen. We hebben hiervoor een topic aangemaakt in het forum (na inloggen op mobilitymentoring.nl). Of doe mee aan de wekelijkse Zoom discussies die EMPath organiseert.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

*