Gebruik maken van hersenwetenschap: Samenvatting paper Elisabeth Babcock (CEO van EMPath)

Onlangs verscheen het paper ‘Using brain science to transform human services and increase personal mobility from poverty’. Elisabeth Babcock, CEO van EMPath (de organisatie die Mobilty Mentoring® ontwikkelde), schreef hierin over het gebruik van hersenwetenschap en (gedrags)psychologie bij het aanpakken van chronische financiële stress. In dit artikel geven we een korte vertaalde samenvatting. Voor een verdere toelichting raden we het paper (ongeveer 30 pagina’s) te lezen.

Mensen die in armoede leven en chronische financiële stress hebben, zijn vooral met overleven bezig. Deze stress zorgt ervoor dat we op de korte termijn gefocust zijn, en het lastiger wordt om doelgericht te werken aan de toekomst. Problemen analyseren, doelen bereiken, alternatieven bedenken als iets niet lukt, flexibel zijn. Dat gaat ons in zo’n situatie minder makkelijk af. Terwijl dit juist de vaardigheden en gedragingen zijn die mensen kunnen gebruiken om hun situatie te verbeteren.

Programma-interventies voor groei deelnemers

Het paper ‘Using brain science to transform human services and increase personal mobility from poverty’ laat zien dat er drie programma-interventies niveaus mogelijk zijn. Deze kunnen afzonderlijk of samen gebruikt worden en dragen bij aan groei van deelnemers.

    Niveau 1: het aanpassen van de omgeving en procesverbeteringen, door gebruik te maken van hersenwetenschappen en (gedrags)psychologie. Het gaat om aanpassingen die het voor de deelnemer gemakkelijker maken, zoals bijvoorbeeld herinneringen sturen, eenvoudiger maken van formulieren, een vriendelijke ontvangst en ruimte (zonder bijvoorbeeld serieuze beveiliging, een hoge balie en camera’s).

    Niveau 2: casemanagement verbeteren door gebruik te maken van hersenwetenschappen en (gedrags)psychologie. Als de professionals beter getraind zijn in bepaalde vaardigheden, kan dat bijdragen aan meer betrokken deelnemers en het halen van betere resultaten. Voorbeelden zijn professionals te trainen in motiverende gespreksvoering, cognitieve gedragstherapie en trauma-informed therapie.

    Niveau 3: “Coach-Navigator”-interventies gebaseerd op hersenwetenschappen en psychologie. Deze zijn ontworpen om de deelnemer te ondersteunen bij het verbeteren van het oplossen van problemen en het bereiken van doelen in verschillende levensdomeinen. Dit laatste is een belangrijk element. Het doel is vaardigheden aan te leren zodat de coach op een gegeven moment overbodig is. Voorbeeld hiervan is Mobility Mentoring®.

    Breng verandering teweeg

    We kunnen de wetenschap gebruiken die er al is over hoe armoede en stress gedrag en besluitvorming beïnvloedt, om zo innovatieve manieren te ontwikkelen die mensen echt laten groeien. Dit paper is een oproep om echt verandering teweeg te brengen. Blijf niet staan bij het creëren van stabiliteit voor in mensen in armoede, maar ontwerp interventies die het pad creëren naar de missenklasse of daarbuiten. Het is niet zo onwaarschijnlijk als het klinkt, de wetenschap is rijk, het wordt al gebruikt in programma’s en interventies en er worden al stevige resultaten behaald.

    Meer lezen?

    Klik dan hier.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

*

*