Factsheet indicatieve kosten-batenanalyse Mobility Mentoring®

In deze indicatieve maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) verkende Platform31 en Rebel de belangrijkste maat­schappelijke effecten van Mobility Mentoring®. We analyseerden niet alleen de financiële effecten, maar ook de niet-financiële effecten zoals effecten op gezondheid en gezin. We vergelijken de wereld mét Mobility Mentoring® met de wereld zonder Mobility Mentoring® (waarin de doelgroep geen toegang heeft tot de aanpak). In deze factsheet presenteren we de belangrijkste resultaten van deze analyse.

Twee jaar geleden startte Platform31, in samenwerking met diverse gemeenten, met de implementatie van de aanpak Mobility Mentoring® in Nederland. Met deze integrale aanpak wil Platform31 een oplossing bieden voor de hardnekkige armoede- en schuldenproblematiek die in veel gemeenten speelt, en vrijwel altijd gepaard gaat met problemen op andere leefgebieden. Om inzicht te krijgen in de potentiële maatschappelijke opbrengsten van Mobility Mentoring® in de Nederlandse situatie, voerden we samen met adviesbureau Rebel een indicatieve maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) uit. Daaraan namen vier gemeenten deel die al enige tijd Mobility Mentoring® informed werken; Alphen aan den Rijn, Brunssum, Hoogeveen-De Wolden en Zaanstad deel. De geïdentificeerde effecten op de korte termijn, en daarbij de doorkijk naar de effecten op de lange termijn, bieden een inzicht in wat Mobility Mentoring® kan opleveren voor de onderzochte pilots. Deze analyse draagt bij aan de doorontwikkeling en duurzame implementatie van de aanpak in Nederland.

In deze factsheet presenteren we onder meer deze resultaten:

  • Het verschil tussen de wereld met en zonder Mobility Mentoring®.
  • Werkzame elementen van de Mobility Mentoring® aanpak.
  • Effecten op de pijlers van de Brug naar Zelfredzaamheid®.
  • Indicatieve kwantificering van de effecten.
  • Aandachtspunten voor doorontwikkeling.

 

De factsheet kun je hier downloaden: Factsheet MKBA Mobility Mentoring

Meer weten?
Bekijk het volledige rapport van de indicatieve maatschappelijke kosten-batenanalyse (na inloggen).
Of luister de Podcast31 Update waarin we reflecteren op de resultaten met Susan van Klaveren (Platform31), Willemijn Jonkheer (Rebel) en Yvonne Wiltjer ( gemeente de Wolden-Hoogeveen).

Het MKBA-model
Platform31 beschikt over het model dat is gebruikt voor de MKBA. Leden die ruim een jaar Mobility Mentoring® informed werken én beschikken over voldoende data (begin en eindpunt per pijler op de Brug naar Zelfredzaamheid® van minimaal 50, maar bij voorkeur meer, deelnemers) kunnen dit model gebruiken voor lokale toepassing. Vanwege de complexiteit van het model is betrokkenheid van Rebel noodzakelijk. Indien interesse, neem contact op met Susan.vanKlaveren@platform31.nl. Zij legt de verbinding met Rebel.

Word lid
Ben je nog geen lid en benieuwd of de Mobility Mentoring® aanpak ook voor uw organisatie interessant is? Lees hier over ons aanbod.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

*

*